Sunday, April 12, 2009

7 اصل مهم براي موفقيت


همه ما انسان ها در تمامي مراحل زندگي به دنبال موفقيت و دست يافتن به آرزوهاي کوچک و بزرگ خود هستيم اما براستي چگونه مي توان به موفقيت دست يافت ؟
براي دست يافتن به موفقيت ، مي بايست به شناخت عوامل موثر در پيمودن راه موفقيت پرداخت . موفقيت را مي توان در بازه هاي زماني مختلف دست يافتن به هدف يا اهداف پيش رو بيان کرد .
کسب نمره دريک آزمون ، قبولي در کنکور ،انتخاب رشته مناسب دانشگاهي ، خريد اتومبيل مورد نظر، و ... از جمله اهدافي هستند که رسيدن به آنها براي افراد متفاوت موفقيت محسوب مي شود . بنابراين راه موفقيت بي انتهاست چرا که اهداف و آرزوهاي ما مي توانند بي انتها باشند . اما مي توان معيارهايي را بر شمرد تا در تمامي راه هاي موفقيت راهنماي ما باشند .
? لزوم خودشناسي
خودشناسي نه تنها در راه موفقيت بلکه در زندگي نيز امري بسيار مهم به شمار مي آيد . اهميت خودشناسي از آنجا ملموس تر است که در طول دوران زندگي مي بايست در موقعيت ها و شرايط مختلف تصميمات متعددي اتخاذ کرد و فرصت چنداني براي جبران تصميمات اشتباه نيز وجود ندارد چراکه زمان هرگز به عقب باز نمي گردد و ممکن است بهاي اين اشتباه هدر رفتن سال هاي زيادي از عمر شما باشد . حال زماني مي توان بهترين تصميم را اتخاذ کرد که آشنايي مناسبي با شخصيت خود داشته باشيد . شناخت روحيات ، اخلاقيات ، عقايد ، علاقه مندي ها و توانايي ها به شما در انتخاب مسير مناسب و درست براي موفقيت کمک مي کند.بنابراين سعي کنيد قبل از هر چيز به خود بپردازيد تا زمينه موفقيت خود را فراهم کنيد.
? ترسيم اهداف کوتاه و بلند مدت
اهداف، موضوعاتي هستند که ما براي رسيدن به آنها تلاش مي کنيم و در واقع فتح آنها موفقيت ما به حساب مي آيند بنابراين ما بايد بدانيم در کوتاه و بلند مدت به دنبال چه چيزي هستيم . اهداف کوتاه مدت ممکن است برنامه شما را براي يک ماه و يا حتي يک سال شامل شوند و اهداف بلند مدت يک سال يا بيشتر و اين اهداف ضمن مسير دادن به زندگي شما باعث مي شوند تا براي هر گام خود برنامه اي مناسب داشته باشيد و گام هاي بي هدف خود را به حاقل برسانيد.
چه خوب است در ابتداي هر سال اهداف خود را در آن سال مشخص کنيم تا مصمم تر از پيش روبه جلو و موفقيت حرکت کنيم.
? برنامه ريزي مناسب
بعد از مشخص شدن اهداف کوتاه و بلند مدت لازم است برنامه اي جامع و هدفمند براي رسيدن به آنها مشخص شود . اين برنامه ريزي با در نظر گرفتن موقعيت کنوني ، اهداف اينده و عوامل تاثير گذار مشخص مي شود که نيازمند خودشناسي و شناخت عوامل تاثير گذار پيرامون مي باشد . برنامه ممکن است روزانه و بصورت ساعتي و يا هفتگي و بصورت روزانه و يا شامل بازه اي طولاني تر باشد ، در هر صورت انتخاب نوع برنامه به هدف مد نظر و شخص برنامه ريز باز مي گردد . اگر در امر برنامه ريزي تجربه کافي نداريد و در انتخاب بهترين نوع برنامه متناسب با شخصيت و هدفتان دچار ترديد هستيد بهتر از از روش آزمون و خطا استفاده کنيد. بطور مثال براي يک روز و يا يک هفته خود برنامه ريزي کنيد و در پايان روز به جمع بندي و نتيجه گيري بپردازيد تا متوجه شويد چه نوع برنامه اي بازده بيشتري براي شما دارد ، در نتيجه مي توانيد با انتخاب مناسب ترين برنامه گام بلندي در راه موفقيت بر داريد.
هميشه عواملي غير قابل پيش بيني در برنامه ريزي ها به وجود مي آيند که اجتناب نا پذير هستند . بنابراين نگران عملي نشده کامل برنامه روزانه يا هفتگي خود نباشيد چرا که انجام شدن بيش از نيمي از برنامه تعيين شده نتيجه اي کاملا مطلوب به شمار مي آيد.
? نظم و انظباط
ممکن است در نگاه اول نظم و انظباط عامل چندان مهمي به نظر نيايد ولي در باطن تاثير بسزايي در امر موفقيت خواهد داشت . شايد تا کنون پيش آمده باشد که ساعت ها به دنبال کتابي که در جاي مناسب خود قرار داده نشده است وقت گرانبهاي خود را از دست داده ايد يا درون رايانه شخصي خود بدليل نامگذاري نا مناسب مطالب ، مطلب مهمي را در بين حجم بسيار بالاي مطالب گم کرده ايد . داشتن نظم و انظباط به شما کمک مي کند تا نيازهاي خود را در کوتاهترين زمان ممکن برطرف کنيد و از هدر رفتن وقت خود به مقدار زيادي جلوگيري کنيد. همچنين بطور مثال مطالعه کتاب و يا جزوه اي که تميز و مرتب نوشته شده است بسيار لذت بخش تر و تاثير گذار تر از کتاب و يا جزوه اي است که کثيف ، نا منظم و به هم ريخته است . فقط کافيست مدتي نظم و انظباط را به برنامه خود اضافه کنيد تا متوجه تاثير بسزاي ان در امر زندگي و فراتر از آن موفقيت شويد.
? تبديل شکست به پيروزي
حتما اين جمله معروف را شنيده ايد :" شکست زمينه ي پيروزيست ! "
گرچه بکار بردن کلمه " شکست" در ظاهر نيز طعم تلخي را به همراه دارد ولي در صورت تغيير ديدگاه خود نسبت به آن مي توان از تلخي آن صد ها موفقيت با شيريني چندين برابر رقم زد !
تنها کافيست از شکست درس گرفت ، تجربه کسب کرد و اشتباه آن را ديگر انجام نداد آنوقت خواهيد ديد شکست چندان هم تلخ نيست ! راهي که در آن شکست نباشد به پيروزي و موفقيت ختم نخواهد شد ، بنابراين از شکست نااميد و دلسرد نشويد و آن را به معناي واقعي زمينه ساز موفقيت خود سازيد.
? اراده عمل کردن و ثبات قدم
حتي با داشتن بهترين برنامه دنيا تا زماني که اراده عمل کردن به آن نباشد هيچ چيز به دست نخواهد آمد. لازمه ي موفقيت داشتن اراده اي قوي براي طي کردن مسير پر فراز و نشيب موفقيت است . هميشه سعي کنيد در راه خود ثابت قدم باشيد و تا رسيدن به هدف نهايي خود دست از تلاش بر نداريد
? توکل به خدا
در پايان بايد گفت بدون توکل به خدا شايد مسير موفقيت سرابي بيش نباشد . به خدا توکل کنيد تا ضمن دور ماندن از خطرات ريز و درشت به مانند نااميدي و ياس ، موفقيت خود را با تلاش و کوشش تضمين کنيد.

No comments:

Post a Comment